
Konferencja Kontrowersyjne wymiary literatury dla dzieci i młodzieży (2020)
Controversial Dimensions of Children’s Literature
Międzynarodowa konferencja Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży
19-20 marca 2020, Uniwersytet Wrocławski
Informacje ogólne
Kontrowersyjne wymiary literatury dla dzieci i młodzieży
Międzynarodowa konferencja Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży
19-20 marca 2020, Uniwersytet Wrocławski
Z przykrością informujemy, że nasza konferencja Kontrowersyjne wymiary literatury dla dzieci i młodzieży została odwołana. Powodem tej decyzji jest przedłużający się stan zagrożenia epidemicznego oraz zakaz organizowania większych spotkań i konferencji obowiązujący na Uniwersytecie Wrocławskim do odwołania.
Pomimo niesprzyjających okoliczności nie rezygnujemy z publikacji obejmującej wybrane teksty, które miały zostać wygłoszone na konferencji.
Inną planowaną przez nas inicjatywą są wykłady on line naszych keynotów, na które już teraz serdecznie zapraszamy. Więcej szczegółów już wkrótce! Prosimy o śledzenie zakładki Aktualności.
Program
Z przykrością informujemy, że nasza konferencja Kontrowersyjne wymiary literatury dla dzieci i młodzieży została odwołana. Powodem tej decyzji jest przedłużający się stan zagrożenia epidemicznego oraz zakaz organizowania większych spotkań i konferencji obowiązujący na Uniwersytecie Wrocławskim do odwołania.
Pomimo niesprzyjających okoliczności nie rezygnujemy z publikacji obejmującej wybrane teksty, które miały zostać wygłoszone na konferencji.
Inną planowaną przez nas inicjatywą są wykłady on line naszych keynotów, na które już teraz serdecznie zapraszamy. Więcej szczegółów już wkrótce! Prosimy o śledzenie zakładki Aktualności.
Lista referatów wraz z abstraktami
Keynotes
- Anna Czabanowska-Wróbel: Badacz literatury dziecięcej jako dwugłowiec (Hugha Loftinga i Davida Damroscha) / Children’s Literature Scholar as a Two-Headed (Hugh Lofting’s and David Damrosch’s) Creature (referat w języku polskim z obszernym streszczeniem w języku angielskim) – Abstrakt
- Kimberley Reynolds: Beneath the Big Top: controversial dimensions of circus stories – Abstrakt
- Junko Yokota: Interpretive and Hidden Controversies in Literature for Children
Panel: The Secret Life of Things
- Joanna Dybiec-Gajer: “Look at me, here I stand.” Posthuman Transformations in Recycled Children’s Literature Abstrakt
- Anna Kérchy: „I’m not a stick. I’m Stick Man.” Ecocritical Encounters with Plant Kin in Contemporary Picturebooks Abstrakt
- Anna Bugajska: “I’m not a teapot”. The Controversy of (Post)humanity and Sentient AI in Neil Shusterman’s Novels Abstrakt
- Beatrice Moja: A Human Sensibility Within the Animal Toy: Posthuman Reflections Upon Margery Williams’ The Velveteen Rabbit (1922), A. A. Milne’s Winnie-the-Pooh (1926), and Russell Hoban’s The Mouse and His Child (1967)
Abstrakt
Pozostałe referaty
- Jen Aggleton: Teaching Controversial Topics through Illustrated Novels: The Role of Medium and Methods Abstrakt
- Charlotte van Bergen: A Case of Rewriting History: How Changing Attitudes towards Controversiality Influence the Treatment of Old Children’s Books, and How We Should Interpret this Treatment Abstrakt
- Katarzyna Biernacka-Licznar: W jaki sposób włoscy wydawcy uczynili z Quo vadis Henryka Sienkiewicza „niekontrowersyjną” powieść dla młodzieży Abstrakt
- Talia Crockett: Ethical Representations of Trauma in Young Adult Holocaust Literature Abstrakt
- Hanna Dymel-Trzebiatowska: Being Controversial in Scandinavia. An Iconotextual Analysis of the Selected Norwegian and Danish Picturebooks Abstrakt
- Alicja Fidowicz: Controversy of Disability and its Reception in Children’s Literature Abstrakt
- Ewa Gomółka: Spanish Traditional and Literary Lullabies: What Makes Them Controversial? Abstrakt
- Łukasz Gregorowicz: Between the Book and the Movie: (Pupils’) Controversies around the Film Adaptations of School Readings Abstrakt
- Bożena Hojka, Elżbieta Jamróz-Stolarska: Kontrowersje na rynku książki dla dzieci jako odzwierciedlenie przemian kulturowych w Polsce Abstrakt
- Jones Irwin: More Lateral Than Didactic – Unobvious Controversials in the Poetics for Children of George Saunders and Matthew Sweeney Abstrakt
- Monika Janusz-Lorkowska: Destroy this Book – A Degrading Game with a Child as a Prosumer Abstrakt
- Barbara Kaczyńska: Annotated Editions as a Misappropriation of Author’s Voice and of Children’s Reading Abstrakt
- Tzina Kalogirou: Controversial Language Issues in Greek Children’s Literature and Beyond Abstrakt
- Sylwia Kamińska-Maciąg: Pamięć o Wielkim Terrorze w powieści Eugena Yelchina Breaking Stalin’s Nose Abstrakt
- Meni Kanatsouli: Controversial Topics in Greek Children’s Books: The Painful Memory Abstrakt
- Magdalena Kiełbowicz: Dziewczynka, czyli kto? – „KOSMOS dla dziewczynek i reszty świata”, jako próba konstrukcji nowego modelu postrzegania kobiecości Abstrakt
- Małgorzata Knast: Mormon and Queer – the Depiction of “Harnessed Queerness” in Christina Lauren’s Autoboyography Abstrakt
- Zofia Kolbuszewska: The Scandal of Edward Gorey’s Necrochildhoods and Children’s Literature Abstrakt
- Eva Maagerø, Marie Anne Øines: How to Represent Sex? Picture Books about Sex for Children Abstrakt
- Ewa Maciejewska-Mroczek, Magdalena Radkowska-Walkowicz: (In)visible and Strange: Parentless Children in Contemporary Polish Children’s Literature Abstrakt
- Sara Mazzucchelli Quirico: Russian Children’s Literature in Italy between the Two World Wars Abstrakt
- Jennifer Mooney: Authorial Agenda and Political Responsibility: Examining Representations of the Controversial Concept of ‘Rape Culture’ in the Young Adult Literature of Irish Author Louise O’Neill Abstrakt
- Siobhán Morrissey: „A Sexist, Racist, Homophobe, and Not a Very Well Regarded Writer”: The Controversial Publications of Enid Blyton from 1930 to 2020 Abstrakt
- Ewa Nicewicz-Staszowska: Nóż w plecy, kij w mrowisko. Diabolik, czyli narodziny pierwszego włoskiego czarnego komiksu Abstrakt
- Wendy O’Shea-Meddour: Silences and Censorship in Contemporary Children’s Publishing Abstrakt
- Magdalena Paul, Michał Zając: The Controversial Books and Polish Librarians Abstrakt
- Natalia Paprocka, Agnieszka Wandel: Kontrowersje a budowanie znaczeń w dyskursie popularnonaukowym – na przykładzie sposobów mówienia o masturbacji w książkach do edukacji seksualnej dla dzieci i młodzieży Abstrakt
- Halyna Pavlyshyn: Armin Greder and Challenging Ideological Messages of His Illustrations Abstrakt
- Dorota Pielorz: A Scratch on The Image of The Perfect World. Controversial Topics in the Portrety Youth Novel Series Abstrakt
- Carla Plieth: A Comparative History of Global Children’s Literature on Child Sexual Abuse Abstrakt
- Krzysztof Rybak: Is the Holocaust Still a Controversial Topic? Limits of Representation in Contemporary Polish Children’s Literature Abstrakt
- Luz Santa María: Adolescents’ Online Literary Talk and the Controversial Challenges for Children’s Literature Scholars Abstrakt
- Maciej Skowera: The Impact of the Controversial Elements of Children’s Authors’ Mythobiographies on the Reception and Transformation of Their Works (Lewis Carroll, J. M. Barrie, L. Frank Baum) Abstrakt
- Katarzyna Smyczyńska: Ways of Showing: Brecht Evens’ Panther Abstrakt
- Daniela Sorrentino: Rewriting the Myth of Orpheus and Eurydice for Young Readers. Analysis of an Example in German Abstrakt
- Karolina Stępień: Sadyzm, masochizm i kanibalizm. Kontrowersyjne tematy i krytyka literatury dziecięcej w książkach Martína Sancii Abstrakt
- Sabina Świtała: Tęczowa literatura dla dzieci. Od kontrowersji do zrozumienia Abstrakt
- Katarzyna Anna Tunkiel: Navigating Translation of Picturebook Apps for Bilingual Preschool Children Abstrakt
- Dominique Ulma: From “Let Them Read” to “Let Them not Read”: Controversies on the Values and Virtues of Children Literature through its Development, its Legal Framework and its Schooling in France (20th-21st Centuries) Abstrakt
- Maryna Vardanian: Reception of Identifications in Genocide Writings for Children and YA by Ukrainian Diaspora: Imagological Aspect Abstrakt
- Vera Veldhuizen: The Blurred Lines of Consent in YA Abstrakt
- Monika Woźniak: Coming Out: LGBT Topics in the Polish Literature for Young Adults Abstrakt
- Maciej Wróblewski: Children’s „Confessions” about World War II. Methodological Dilemmas Abstrakt
- Tomasz Wysłobocki: How to Create a Young Revolutionary Republican, or Moral and Political Literature for Children and Adolescents under the Jacobin Rule Abstrakt
- Angela Yannicopoulou: Two-Dad Families in Nonfiction Picturebooks Abstrakt
- Tomasz Zarębski: Astrid Lindgren and Philosophy: the Vexed Figure of Karlson on the Roof Abstrakt
- Snizhana Zhygun: What did it Mean to Be a Ukrainian Children’s Writer in the 1930’s? (Based on the Works by N. Zabila and O. Ivanenko) Abstrakt
Rada Naukowa
Dr hab. Irena Barbara Kalla – przewodnicząca
Dr hab. Justyna Deszcz-Tryhubczak
Dr Elżbieta Jamróz-Stolarska
Dr Mateusz Świetlicki
Dr Agata Zarzycka
Problematyka
Literatura dla dzieci i młodzieży stanowi nieustające wyzwanie dla twórców, wydawców, dziecięcych i dorosłych odbiorców, pedagogów oraz badaczy. Jej funkcjonowanie wiąże się nierozerwalnie z istnieniem zmiennego historycznie systemu społecznych oczekiwań wobec dziecka i dzieciństwa. Płynność tych postulatów i koncepcji pozostaje źródłem licznych kontrowersji. To właśnie te polemiki i rozdźwięki pragniemy uczynić tematem naszej konferencji.
Kontrowersyjność wydaje się stanowić esencję literatury dla dzieci i młodzieży, co wyraża się w postrzeganiu jej na przykład jako projekcji wyobrażeń, obaw czy pragnień dorosłych (Rose 1984), formy opresji dzieci i kolonizacji dzieciństwa (Nodelman 1992), elementu aetonormatywnego porządku świata rządzonego przez dorosłych (Nikolajeva 2010), czy też jako części pedagogicznego projektu dzieciństwa stanowiącego próbę kontroli przyszłości (Beauvais 2015). Z drugiej strony coraz częściej podkreśla się znaczenie literatury dziecięcej jako pomostu między dzieciństwem a dorosłością (Waller 2019, Wróblewski 2019) czy też platformy dla rozwijania symetrycznych relacji między dzieckiem a dorosłym (Gubar 2016, Joosen 2018, Chawar et al. 2018). Te i inne propozycje pozostają wciąż otwarte i warte pogłębionej refleksji. Na zainteresowanie zasługują także same badania literatury dla dzieci i młodzieży: ich założenia, cele oraz formułowane wobec nich oczekiwania.
Nasza konferencja ma zachęcić do wspólnego zidentyfikowania i przeanalizowania kontrowersyjnych decyzji, praktyk i postaw dotyczących kulturowego, społecznego i politycznego znaczenia literatury dziecięcej, lokowania jej w przestrzeni publicznej, rynkowej i akademickiej oraz angażowania w eksplorację i rozwiązywanie problemów współczesności. Jakie wyzwania dziecięcemu i dorosłemu czytelnika stawia za jej pośrednictwem współczesny świat?
Zapraszamy do zgłaszania referatów poświęconych kontrowersyjnym kwestiom dotyczącym literatury dla dzieci i młodzieży w wymiarze twórczości, recepcji oraz działalności wydawniczej i badawczej:
WYMIAR TWÓRCZY
- kontrowersyjni twórcy literatury dla dzieci i młodzieży;
- kontrowersyjne tematy jako odzwierciedlenie zmiennych historycznie norm społecznych i koncepcji literatury dla dzieci i młodzieży;
- zjawisko „cross-over literature” oraz estetyzacja literatury dla dzieci;
- literatura tworzona przez dzieci dla dzieci (również w kontekście nowych mediów);
- kontrowersyjne wybory i postawy tłumaczy literatury dla dzieci i młodzieży;
- zjawisko przekładu polemicznego a literatura dla dzieci i młodzieży;
WYMIAR ODBIORU
- recepcja kontrowersyjnych dzieł i ich społeczne oddziaływanie;
- przekład jako obiekt kontrowersji w kulturze docelowej;
- kryteria i normy, wobec których utwory stają się kontrowersyjne; literatura dziecięca a cenzura;
- rola literatury w modelowaniu polityk wrażliwości i zarządzania odpowiedzialnością (etyczną, społeczną, polityczną) w obszarze kultury dziecięcej;
- dziecko jako prosument;
- kontrowersyjna rola pośredników między tekstem a dziecięcym odbiorcą;
- kontrowersje wokół edukacyjnej roli literatury dziecięcej;
WYMIAR WYDAWNICZY
- kontrowersyjne realizacje edytorskie;
- rola wydawnictw w promowaniu trudnej/kontrowersyjnej tematyki w literaturze i kulturze dziecięcej;
- kontrowersyjne przekształcenia utworów dla dorosłych w powieść dla dzieci i młodzieży – adaptacja, przystosowanie czy wypaczenie?
- kontrowersyjne decyzje wydawców przekładów literatury dla dzieci i młodzieży;
- kontrowersje w reklamie, promocji i konkursach dotyczących książek dla dzieci i młodzieży;
WYMIAR AKADEMICKI
- kontrowersyjne metodologie w studiach nad literaturą dziecięcą;
- badania nad literaturą dziecięcą jako dyscyplina naukowa;
- kontrowersyjne teorie przekładu w kontekście literatury dla dzieci.
Bibliografia
- Beauvais, Clémentine. The Mighty Child: Time and Power in Children’s Literature. Amsterdam and Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2015.
- Chawar, Ewa et al. Children’s Voices in the Polish Canon Wars: Participatory Research in Action. International Research in Children’s Literature 11.2 (2018): 111-13.
- Gubar, Marah. The Hermeneutics of Recuperation: What a Kinship-Model Approach to Children’s Agency Could Do for Children’s Literature and Childhood Studies. Jeunesse: Young People, Texts, Cultures 8. 1 (2016): 291-310.
- Joosen, Vanessa. Adulthood in Children’s Literature. London, New York, Oxford, New Delhi, Sydney: Bloomsbury, 2018.
- Nikolajeva, Maria. Power, Voice and Subjectivity in Literature for Young Readers. London: Routledge, 2010.
- Nodelman, Perry. The Other: Orientalism, Colonialism, and Children’s Literature. Children’s Literature Association Quarterly 17.1 (1992): 29-35.
- Rose, Jacqueline. The Case of Peter Pan, or the Impossibility of Children’s Fiction. London: Macmillan, 1984.
- Waller, Alison. Rereading Childhood Books: A Poetics. London, New York, Oxford, New Delhi and Sydney: Bloomsbury, 2019.
- Wróblewski, Maciej. Doświadczanie dzieciństwa. Studium z antropologii literatury. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.
Informacje organizacyjne
Kontrowersyjne wymiary literatury dla dzieci i młodzieży – 19-20 marca 2020, Uniwersytet Wrocławski
Wykłady plenarne wygłoszą:
- Anna Czabanowska-Wróbel, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
- Kimberley Reynolds, Newcastle University, Newcastle
- Junko Yokota, National Louis University, Chicago
Na zgłoszenia wraz z abstraktami (do 300 słów, w języku angielskim) czekamy do 31 października 2019.
Prosimy o przesyłanie ich drogą elektroniczną na adres mailowy cbldm@uwr.edu.pl. W abstrakcie prosimy zaznaczyć, do którego z wymienionych wymiarów kontrowersji będzie się odnosić planowane wystąpienie.
Informacja o przyjęciu zgłoszenia zostanie przesłana do 20 listopada 2019. Języki konferencji: angielski i polski. Wpisowe wynosi 450 zł i obejmuje materiały konferencyjne oraz przerwy kawowe. Pozostałe koszty uczestnicy pokrywają we własnym zakresie.
Przewidziana jest angielskojęzyczna publikacja (monografia) tekstów, które pozytywnie przejdą proces peer-review.
Organizator: Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży
- Dr hab. Katarzyna Biernacka-Licznar (ISKŚiO)
- Dr hab. Justyna Deszcz-Tryhubczak (IFA)
- Dr Bożena Hojka (IINiB)
- Dr Elżbieta Jamróz-Stolarska (IINiB)
- Dr hab. Irena Barbara Kalla (KFN)
- Dr Sylwia Kamińska-Maciąg (IFS)
- Dr hab. Natalia Paprocka (IFR)
- Dr hab. Bogumiła Staniów, prof. UWr. (IINiB)
- Dr Mateusz Świetlicki (IFA)
- Dr Sabina Świtała (IFP)
- Dr Agnieszka Wandel (IINiB)
- Dr Agata Zarzycka (IFA)
Informacje praktyczne
Konferencja rozpocznie się 19 marca (czwartek) o godz. 9.00 i zakończy się w piątek 20 marca o godz. 18.00. Obrady będą się odbywać w sekcjach na Kampusie Leopoldyńskim UWr (ul. Uniwersytecka / ul. Kuźnicza). Wieczorem w czwartek, 19 marca, przewidziany jest uroczysty bankiet.
TRANSFER Z LOTNISKA
Z wrocławskiego lotniska do centrum miasta (dworzec kolejowy i autobusowy) można wygodnie i tanio dojechać autobusem miejskim nr 106 (jednorazowy bilet kosztuje 3,40 PLN). W nocy kursuje autobus nr 206 (bilet kosztuje 3,60 PLN). Dojazd do centrum zajmuje ok. 40 minut. Bilety autobusowe można nabyć w automacie na przystanku lub w pojeździe (w drugim wypadku konieczne jest posiadanie karty płatniczej).
Rozkład autobusu nr 106: https://www.wroclaw.pl/przystanek-port-lotniczy-linia-106-kierunek-dworcowa-slupek-17530
Rozkład autobusu nr 206: https://www.wroclaw.pl/przystanek-port-lotniczy-linia-206-kierunek-dworzec-autobusowy-slupek-17530
Strona internetowa portu lotniczego we Wrocławiu: http://airport.wroclaw.pl/en/
DWORZEC KOLEJOWY I AUTOBUSOWY
Oba dworce znajdują się obok siebie i są zlokalizowane w centrum miasta.
- Dworzec PKP znajduje się przy ulicy Piłsudskiego 105, 50-085 Wrocław. Rozkład jazdy pociągów: http://rozklad-pkp.pl
- Dworzec PKS znajduje się przy ulicy Suchej, na poziomie -2 centrum handlowego Wroclavia.
KOMUNIKACJA MIEJSKA I TAXI
Po centrum miasta najwygodniej przemieszczać się̨ pieszo lub tramwajem/autobusem. Komunikacja miejska oferuje bogatą sieć połączeń. Zarówno w tramwajach, jak i autobusach obowiązują̨ jednakowe bilety. Szczegóły dotyczące cen i rodzajów biletów dostępne są na stronie internetowej: http://www.wroclaw.pl/rodzaje-i-ceny-biletow
Rozkład jazdy MKP: http://www.wroclaw.pl/rozklady-jazdy
Pomocna w korzystaniu z komunikacji miejskiej jest strona internetowa jakdojade.pl, na której można dokładnie sprawdzić potrzebne połączenie: https://jakdojade.pl/wroclaw/trasa/
Jeśli wolą Państwo korzystać z taksówek, to na terenie Wrocławia działa wiele firm przewozowych, oferujących przystępne ceny:RYBA TAXI, tel. 516 007 700; WICAR TAXI, tel. 725 717 171; RADIO TAXI SERC, tel. 19629. Wykaz firm i cenniki usług: http://www.wroclaw.pl/taxi
HOTELE
Poniżej znajdą Państwo listę kilku hoteli we Wrocławiu, z których łatwo dostaną się Państwo do centrum miasta:
Hotele 2-gwiazdkowe:
- B&B Hotel Wrocław Centrum, ul. Piotra Skargi 24-28, tel. +48 71 324 09 80, http://www.hotelbb.pl/pl/wroclaw-opis
- Hotel Piast, ul. Piłsudskiego 98, tel. +48 71 343 00 33, https://piastwroclaw.pl/pl/
Hotele 3-gwiadkowe
- Hotel Tumski, wyspa Słodowa 10, tel. +48 71 322 60 88, https://www.hotel-tumski.com.pl/
- ibis Wrocław Centrum, ul. Powstańców Śląskich 7b, tel. +48 71 722 49 50, https://www.accorhotels.com/pl/hotel-A074-ibis-wroclaw-centrum/index.shtml
- Hotel Polonia, ul. Piłsudskiego 66, 50-020 Wrocław, tel. +48 71 343 10 21, http://www.poloniawroclaw.pl/pl/
- Hotel Vega Wrocław, ul. Grabiszyńska 251, tel. +48 71 339 03 67, http://www.hotelvega.pl
Hotele 4-gwiazdkowe
- Hotel Jana Pawła II, ul. św. Idziego 2, tel. +48 71 327 14 00, http://www.hotel-jp2.pl/
- Hotel Mercure Wrocław Centrum, plac Dominikański 1, tel. +48 71 323 27 00
- Art Hotel, ul. Kiełbaśnicza 20, tel. +48 661 120 300, https://www.arthotel.pl
- Scandic Wrocław, ul. Piłsudskiego 49-57, tel. +48 71 787 00 00, https://www.scandichotels.com/wroclaw
- Q Hotel Plus Wrocław, ul. Zaolziańska 2, tel. +48 71 749 17 00, http://www.qhotels.pl/hotel-wroclaw-centrum
- Novotel Wrocław Centrum, ul. Powstańców Śląskich 7, tel. +48 71 722 49 00, https://www.accorhotels.com/pl/hotel-A073-novotel-wroclaw-centrum/index.shtml
Opłaty
Uprzejmie prosimy o potwierdzenie chęci uczestnictwa w konferencji i w bankiecie poprzez uiszczenie opłaty na podane konto bankowe. Opłata konferencyjna (wpisowe) w wysokości 450 zł / 100 euro obejmuje materiały konferencyjne, przerwy kawowe i dwa obiady. Pozostałe koszty uczestnicy pokrywają we własnym zakresie.
Opłata za bankiet wynosi dodatkowo 130 zł / 30 euro. Uczestnik wnosi opłatę w wysokości 450 zł / 100 euro (tylko wpisowe) lub 580 zł / 130 euro (wpisowe i udział w uroczystym bankiecie).
Goście, którzy chcą otrzymać fakturę potwierdzającą wniesienie opłaty, proszeni są o wypełnienie wniosku „Invoice” zamieszczonego w załączniku. Faktura będzie wystawiona na taką kwotę, jaka zostanie wpłacona na konto UWr.
Nazwa banku: Santander
Numer konta:
- ZŁOTÓWKOWE: 68 1090 2503 0000 0001 1131 0115
- WALUTOWE: 41 1090 2398 0000 0001 1131 5074
- Właściciel konta: Uniwersytet Wrocławski
Adres Uniwersytetu Wrocławskiego: pl. Uniwersytecki 1; 50-137 Wrocław
Cel przelewu (tytułem): w tytule przelewu prosimy wpisać nr konferencji 7003/2790/19 і nazwisko uczestnika.
Wpłaty należy dokonać najpóźniej do dnia 15 stycznia 2020 r.
Bardzo prosimy o zwrócenie uwagi na prawidłowe zatytułowanie przelewu.
Informujemy ponadto, że nie ma możliwości uiszczenia opłaty konferencyjnej ani opłaty za bankiet w gotówce w trakcie trwania konferencji. W przypadku rezygnacji z udziału w konferencji po 1.03.2020 nie mamy możliwości zwrócenia poniesionych kosztów.
Nieuiszczenie opłaty w terminie będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w konferencji.